7.2 C
Nederland
september 10, 2024
Easy Linkbuilding
Image default
Linkbuilding

Wanneer linkbuilding uitbesteden (en wanneer zelf doen)

Een van de meest gestelde vragen die ze bij SEO moz krijgen is of het beter is om linkbuilding uit te besteden of zelf links te bouwen. Het antwoord is helaas dat het ervan afhangt. In deze post bekijken we wanneer je linkbuilding moet uitbesteden en wanneer je het beter zelf kunt doen.

Wanneer linkbuilding uitbesteden

Er zijn een paar situaties waarin het uitbesteden van linkbuilding zinvol is:

-Je hebt niet de interne middelen

Links bouwen kost tijd en moeite, dus als je niemand in je team hebt die er de nodige tijd aan kan besteden, kan het beter zijn om het uit te besteden

-U bent niet bekend met het proces.

Als u nieuw bent in linkbuilding, kan het beter zijn om het over te laten aan iemand die weet wat hij doet. Proberen alles zelf te leren kost kostbare tijd die je zou kunnen gebruiken om aan andere aspecten van je bedrijf te werken.

-U wilt zich op andere zaken concentreren.

Als u andere verantwoordelijkheden hebt binnen uw bedrijf, kan het zinvoller zijn om linkbuilding uit te besteden, zodat u zich op die andere taken kunt concentreren.

-U bent op zoek naar onmiddellijke resultaten.

Als het goed wordt gedaan, kan het enige tijd duren voordat linkbuilding zijn vruchten afwerpt. Als u snel resultaten nodig hebt, kan outsourcing uw beste optie zijn omdat bureaus over het algemeen meer middelen tot hun beschikking hebben en daarom sneller resultaten kunnen boeken.

Wanneer zelf links bouwen

Er zijn ook een paar situaties waarin zelf links bouwen zinvoller is

-Je hebt een krap budget.

Het inhuren van een bureau kan duur zijn, dus als het geld krap is, kan het beter voor u zijn om het werk zelf te doen. U kunt later altijd nog iemand inhuren als uw budget het toelaat.

-Je wilt meer controle over het proces.

Als je linkbuilding uitbesteedt, geef je in wezen de touwtjes uit handen aan iemand anders en hoop je dat die het goed doet. Als u meer controle wilt over wat er wordt gedaan en hoe het wordt gedaan, kunt u het beter zelf doen.  

-U wilt relaties opbouwen met andere bedrijven in uw branche/niche.

Een van de voordelen van zelf links bouwen is dat je de controle krijgt over wie je bereikt en relaties opbouwt met die mensen. Dit kan voordelig zijn zowel nu als in de toekomst als je bedrijf groeit.

-Je wilt meer leren over SEO/linkbuilding.

Als een deel van de reden waarom je overweegt linkbuilding uit te besteden is dat je nieuw bent in SEO/linkbuilding, waarom neem je dan niet wat tijd om er zelf over te leren? Niet alleen zal dit u een beter begrip geven van wat er gaande is, maar het zal u ook helpen u te positioneren als een expert binnen uw industrie/niche.  

-Je hebt de tijd (of kunt tijd maken).

Zoals we al eerder zeiden, links bouwen kost tijd en moeite – maar als je de tijd hebt (of kunt maken), dan is er geen reden waarom je niet zou proberen het zelf te doen! Immers, oefening baart kunst.

Bij de beslissing om linkbuilding al dan niet uit te besteden is er niet noodzakelijk een goed of fout antwoord; het komt er uiteindelijk op neer wat op dat moment het meest zinvol is voor uw bedrijf. Dit gezegd zijnde, als u besluit linkbuilding uit te besteden, zorg er dan voor dat u samenwerkt met een ervaren bureau dat whitehat-technieken gebruikt – anders zou u uiteindelijk meer kwaad dan goed kunnen doen!